Techniki negocjacji w biznesie – polecane metody
Nie istnieje jedna uniwersalna technika negocjacji, która w każdej sytuacji zapewni nam sukces. Można skorzystać z negocjacji frykcyjnych lub okopowych. A to nie jedyne metody i techniki negocjacji, które warto znać. W tym artykule zaznajomimy Was z przykładami technik negocjacyjnych oraz zwrócimy uwagę na kilka kluczowych kwestii.
Co to są techniki negocjacyjne?
Techniki negocjacyjne to sposoby komunikowania się, przekonywania i zawierania umów w określonych sytuacjach. Istnieje wiele technik, które można wykorzystać w negocjacjach, ale niektóre z nich sprawdzają się lepiej w pewnych sytuacjach niż inne. Różne techniki negocjacyjne mogą być przydatne w zależności od tego, z kim negocjujesz, jaki rodzaj umowy próbujesz zawrzeć oraz czy próbujesz zawrzeć umowę, czy wynegocjować zwycięstwo lub porażkę dla swojej drużyny.
Istnieją różne techniki negocjacyjne dla różnych rodzajów transakcji. Przykłady technik negocjacyjnych, to:
- Aktywne słuchanie jest świetnym sposobem na poznanie faktów i zrozumienie partnera. Bądź szczery i staraj się dowiedzieć dokładnie tego, co chcesz wiedzieć. Zadawaj pytania, aby zrozumieć, co partner wie i co mu się wydaje, że wie.
- Lustrzane odbicie to skuteczny sposób na pokazanie, że się słucha. Można naśladować ton lub mowę ciała partnera.
- Rozgrzewka jest ważnym elementem każdych negocjacji, nawet jeśli idziemy do sklepu po zakupy. Zacznij od czegoś małego, np. czy chcesz kawę, czy herbatę.
- Przygotowania to przygotowanie się do negocjacji. Może to obejmować określenie własnego wyniku, wyniku partnera oraz określenie wygranej/porażki w transakcji.
Dlaczego warto stosować opracowane metody negocjacji?
Współczesne transakcje biznesowe są skomplikowane, a ich negocjowanie wymaga czasu. Kiedy próbujesz zawrzeć umowę w ciągu kilku dni, tygodni lub miesięcy, nie możesz poświęcać czasu na uczenie się nowych technik negocjacyjnych przy każdej nowej transakcji. To po prostu nie jest tego warte. Trzeba stosować techniki, które sprawdzały się w przeszłości. Ważne jest jednak, aby znać techniki negocjacyjne i wiedzieć, jak można je stosować.
Współczesne transakcje biznesowe są często skomplikowane. Może się zdarzyć, że nie będziesz w stanie powiedzieć partnerowi lub zespołowi, czego dokładnie potrzebujesz i w jaki sposób może to zapewnić. Dlatego tak ważne jest stosowanie technik negocjacyjnych, które pomagają w ustaleniu wyniku końcowego oraz procentowego stosunku wygranej do przegranej.
Najpopularniejsze techniki negocjacyjne w biznesie
w biznesie
Istnieje wiele technik i taktyk negocjacyjnych, które można wykorzystać w biznesie. Poniżej wymieniono najważniejsze z nich. Są to najczęściej stosowane techniki negocjacyjne w świecie biznesu. –
Powód, dla którego urok, sympatia i umiejętności interpersonalne mają znaczenie w negocjacjach, jest bardzo prosty. Ludzie, z którymi negocjujesz, kierują się własnym interesem. Będą starali się uzyskać z negocjacji więcej niż Ty. Z drugiej strony, urok, sympatia i umiejętności interpersonalne mogą pomóc Ci uzyskać od drugiej osoby to, czego chcesz. W rezultacie, negocjacje z czarującym negocjatorem przyniosą lepsze rezultaty niż negocjacje z osobą pozbawioną uroku i sympatii.
Najczęściej stosowane techniki negocjacyjne:
- Asertywność – osoba asertywna jest pewna siebie, nie jest agresywna i nie jest nachalna. Osoby asertywne określają swoje potrzeby, granice i wyjaśniają, czego oczekują od drugiej osoby. Składanie asertywnych deklaracji jest bardzo ważnym aspektem asertywności.
- Negocjowanie w sposób racjonalny – Ludzie, którzy negocjują w sposób racjonalny, starają się myśleć logicznie i dążą do osiągnięcia porozumienia tak szybko, jak to możliwe. Unikają emocjonalnych reakcji i starają się unikać nieracjonalnych decyzji.
- Negocjacje w celu rozwiązania problemu – Negocjacje w celu rozwiązania problemu polegają na zidentyfikowaniu problemu, znalezieniu rozwiązania i osiągnięciu wzajemnego porozumienia. Ten rodzaj negocjacji stosuje się, gdy dwie osoby lub podmioty mają różne cele i potrzeby.
- Negocjacje decyzyjne – Negocjacje decyzyjne polegają na tym, że dwie osoby lub podmioty wspólnie decydują, co należy zrobić.
- Kontrolowanie negocjacji – z kontrolowaniem negocjacji mamy do czynienia wtedy, gdy każemy drugiej osobie czekać na porozumienie. Na przykład, gdy mówisz drugiej osobie, że otrzyma ona swoje korzyści, jeśli negocjacje zostaną zakończone w określonym czasie.
- Przykład taktyki negocjacyjnej – Załóżmy, że chcesz sprzedać dom, a kupujący chce niższej ceny niż aktualna cena rynkowa. Aby kontrolować sprzedaż i uzyskać jak najwięcej pieniędzy, mówisz kupującemu, że dostanie dom, jeśli zapłaci uzgodnioną cenę w określonym czasie.
Jakie taktyki negocjacyjne sprawdzą się w biznesie?
Teraz gdy znasz już najbardziej powszechne techniki negocjacyjne, czas porozmawiać o taktykach negocjacyjnych, które mogą się sprawdzić w biznesie.
Kiedy negocjujesz z nowym członkiem zespołu albo sprzedajesz nowy produkt lub usługę, musisz określić swój stosunek wygranej do przegranej w danej transakcji. Wygrana/strata określa, z jakiej kwoty musisz zrezygnować. Najważniejszą taktyką negocjacyjną, jaką możesz zastosować, jest określenie wygranej/straty partnera. Oznacza to, że należy ustalić, czego potrzebujemy, co partner może nam dać i gdzie jest różnica.
Załóżmy, że Ty i Twój partner musicie uzgodnić liczbę godzin, w których dana osoba będzie pracować. Aby określić wygraną/porażkę partnera, należy najpierw ustalić, czego potrzebuje. Trzeba też wziąć pod uwagę własną wygraną/stratę.
Jeśli transakcja jest dla Ciebie ważna i powinna dojść do skutku, musisz się upewnić, że zrezygnujesz z czegoś, co jest dla Ciebie warte.
Aby określić swoją wygraną/stratę, trzeba zrozumieć, czego potrzebuje partner, a czego Ty. Gdy lepiej zrozumiemy partnera, mamy większe szanse na zawarcie umowy, która będzie korzystna dla obu stron.
Techniki i taktyki negocjacyjne – podsumowanie
Współczesne transakcje biznesowe są złożone, a ich negocjowanie wymaga czasu i wysiłku. Istnieje wiele technik negocjacyjnych, ale ważne jest, by rozumieć te, które można wykorzystać w biznesie.
Kiedy trzeba zawierać umowy w ciągu kilku dni, tygodni lub miesięcy, nie można tracić czasu na uczenie się nowych technik negocjacyjnych przy każdej nowej transakcji.
Współczesne transakcje biznesowe są często skomplikowane. Możesz nie być w stanie powiedzieć swojemu partnerowi lub zespołowi, czego dokładnie potrzebujesz i w jaki sposób może to zapewnić. Dlatego ważne jest, aby stosować techniki negocjacyjne, które pomogą Ci określić końcowe wyniki innych osób oraz procenty wygranej/ przegranej.